Livet som tvillingmamma

Tjejerna är nu en månad och 4 dagar gamla och växer så de knakar, väger runt 2800 och är 50 cm långa, sover, äter och pruttar 😊


När det föddes 34+4 om jag inte minns fel var dom pluttiga och vi fick ligga inne på neonatalavdelningen i 1 vecka då de behövde extra bevakning.

Det togs blodprover, dom fick sola mot gulsot och de klarade allt galant.

Då det var fullt i Uppsala när det var dags att föda hamnade vi i Gävle vilket jag är otroligt tacksamma för då de var helt fantastiska, både på förlossning och neoavdelningen. Vi var de ända på avdelningen i en vecka så personalen hade massa tid att ägna åt oss vilket kändes jätte tryckt. Så fort det var något man var osäker på eller orolig för så tryckte man på en knapp så kom någon och kunde säga att det inte var någon fara eller visa hur man skulle handskas med det så efter en vecka var vi klara att åka hem bestämde dom och sköta dom hemma istället, fortfarande med sondmatning var tredje timme.

Då de var så små orkade de inte amma tillräckligt så vi fick mata dom genom sond i näsan, besvärligt tyckte tjejerna som försökte dra ur den hela tiden...

Så skönt att få komma hem och skapa en vardag hemma med tjejerna. Dom vart lugnare när vi kom hem märkte vi. Sondmatning var tredje timme var ju rätt påfrestande, speciellt på natten men det gick bra. Dom började amma bättre och bättre och då vi såg att de gick upp så sa barnmorskorna som gjorde hembesök en gång i veckan att vi kunde börja dra ner på sondmatningen och kolla om de fortfarande gick upp i vikt vilket de gjorde.

Så efter att vi sondmatat dom hemma i tre veckor så drog de ut sina sonder för sista gången på sin månadsdag efter tre veckors sondmatning hemma och de fortsätter gå upp i vikt och börjar nu få ett bättre flyt i amningen.
Försöker dubbelamma när de är vakna samtidigt, och ammar man ena så brukar den andra vakna och också vilja amma så det är bara att förbereda så att det går.

Johannes har fått varit hemma denna tid utan att ta av sina pappadagar då det har räknats som VAB så vi är hemma samtidigt vilket har varit skönt då det inte hade gått att vara själv i detta och jag är jätte imponerad över de som behöver va det och klarar det!

Han är min klippa som har skött allt runtomkring då jag nästan bara suttit och ammat. Mat, hem, handling, bajsblöjor, gå runt med dom när de skriker, sondmatning, hade inte klarat mig utan honom!

Premiärturen med tjejerna, dom sov så gott

så just nu består mitt liv av att lyssna på tjejerna låter och avgöra vad de vill och ge dom mat när de är hungriga. Visst känns det lite som att tålamodet kan va påväg att tryta när det är mitt i natten och man knappt sovit, tjejerna är hungriga men bara ligger i famnen och sprattlar och skriker men ett djupt andetag så klarar man det också för dessa två är det värdefullaste jag har och jag är så otroligt lycklig att jag och Johannes får vara deras föräldrar!

Miriam till höger kryper gärna ihop så helt plötsligt syns hon inte 😊
Anna Svalander
2017-05-25 @ 15:32:30
URL: http://svalander.blogg.se/

Så roligt att läsa lite om hur det ni har det med de små! Så otroligt gosigt det ser ut när de ligger där tillsammans ❤❤

Anna Svalander
2017-05-25 @ 15:32:30
URL: http://svalander.blogg.se/

Så roligt att läsa lite om hur det ni har det med de små! Så otroligt gosigt det ser ut när de ligger där tillsammans ❤❤

Svar: Dom är oftast jätte nöjda med att ligga tillsammans, tills ena börjar skrika för då stämmer syrran in 😉💕
johannakarlsson

ellenlundis
2017-05-31 @ 23:35:36
URL: http://finlandsgullet.wordpress.com/

Så häftigt att ni har fått tvillingar. Är de nån k er släkt som har tvillingar? 😍 Min morfar har en tvillingsyster . Den vet jag att min bonus farfar hade en tvillingsyster, när han var liten.

Svar: en bit bort i släkten tror jag men då de förmodligen är enäggstvillingar så är det integenetiskt utan slumpmässigt har jag hört 😊
johannakarlsson

Anonym
2017-06-09 @ 12:05:59

Så fantastiska bilder på era fina flickor och på hela fina familjen❣️ Så intressant att få läsa om vardagen med era små❤️❤️




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jojjo i skogen

Livet på landet, inte fy skam det inte. Här kommer ni få en inblick i vardagen med allt vad det innebär. Gud är god och livet är bra härligt!

RSS 2.0