Amma tvillingarna

Jag är tacksam att vi fick tvillingar som första barn för då har man inga andra referenser om hur det ska vara att ha barn.


Ta en sån sak som amning

Nu dubbelammar jag dom oftast då de vaknar oftast någorlunda samtidigt eller så vet jag att börjar man amma ena tjejen så kommer den andra förmodligen vakna så lila bra att förbereda för det.

I början var jag beroende av Johannes hjälp med att lägga till andra tjejen men nu när de blivit lite mer stabila i kroppen så klarar jag det själv oftast. Tar upp Miriam först för hon ligger till höger längs sidan och sen Emilia, hon trivs bäst till vänster liggandes över magen. Sen är dom jätte duktiga på att ta tag och så ber man att de ska äta tills de somnar utan att bli besvärliga. Ibland kan Emilia bli rätt grinig, börja streta och böja sig som en banan och då får man tillslut ta en del djupa andetag och vänta tills hon lugnar sig och äter vidare.

och det funkar rätt bra faktiskt, jag tror att det känns så pass lätt för jag vet inget annat. Jag vet inte hur det är att bara ha ett barn utan dessa två blir ju normen för oss.

Sen är det ju det här jag gör på heltid, bokstavligt talat då vissa dagar känns som att jag inte gör annat än att amma. Speciellt om de är lite gasiga i magen. 

Längtar tills de får lite tydligare rytm i dygnet för nu är den ena dagen inte den andra lik.
Ena dagen äter dom konstant känns det som, andra sover de nästan fyra timmar äter en halvtimme timme och sover vidare.
Oftast sover de rätt bra på natten, först typ tre timmar innan de ammar och sen kan de nu vakna varannan timme och vilja äta.
Vanligast är att de äter 30 min till en timme men ibland om de får hålla på så kan de ligga mycket längre än så och bara smutta.

det går bra att amma tvillingar, är lite besvärligt ibland och tar förmodligen lite längre tid, man hinner plöja igenom en del serier,  men det går bra, förmodligen bättre än jag trott, man lär sig ju :)

ellenlundis
2017-06-29 @ 00:41:43
URL: http://finlandsgullet.wordpress.com/

Vilken super mamma du är Jojo 😀

Svar: Tack Ellen
johannakarlsson




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jojjo i skogen

Livet på landet, inte fy skam det inte. Här kommer ni få en inblick i vardagen med allt vad det innebär. Gud är god och livet är bra härligt!

RSS 2.0