Semelbullar

När Johannes var borta så passade jag på att fylla frysen med semelbullar. Jag tycker det blir godare än de man köper i affären och så kan man bestämma storleken på dom själv.

 
Semelbullar:
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
0,5 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
14 dl vetemjöl special
1 st ägg.
 
Gör såhär:
Stöt kardemumman.
Smula ner jästen i en bunke (jag anväder min assistent, tycker det är så smidigt)
Smält smöret i en kastrull och ha i mjölken, värm tills det är fingervarmt.
Blanda ut jästen med lite av mjölken och ha sedan ner resterande i bunken.
Ha i socker, salt, kardemumma, ägget och sedan mjölet. Ha inte ner allt på en gång utan kanske 2/3, är degen på tok för lös då så ha ner lite mer i taget tills den inte är lika kladdig. Den kommer bli fastare när den har jäst.
Arbeta degen smidig, ca 5 min med maskin och 10 för hand.
Täck över och låt jäsa typ 40 min, skadar inte att låta den jäsa längre heller.
 
Ta upp degen på ett bakbord, arbeta snabbt ihop och låt vila ca 10 min.
Rulla ut till en ganska lång rulle och dela i ca 24 delar beroende på hur stora du vill ha dom.

Forma små bullar och lägg på en plåt. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 8-10 min beroende på storleken, ha uppsikt över dom.
 
Låt bullarna svalna på galler innan du monterar ihop dom eller fryser ner dom.
 
(Receptet är hittat på Kokaihop.se)
 
ellenlundis
2014-02-15 @ 23:14:07
URL: http://finlandsgullet.wordpress.com/

Gott med semlor :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jojjo i skogen

Livet på landet, inte fy skam det inte. Här kommer ni få en inblick i vardagen med allt vad det innebär. Gud är god och livet är bra härligt!

RSS 2.0