Oroa sig gör man oftast i onödan

Är det inte konstigt hur mycket tid man lägger ner på att oroa sig för saker?
För saker som kanske kommer att hända, konflikter man måste ta, telefonsamtal man måste göra... allt som man inte riktigt har kontroll över, som man inte vet hur de kommer att gå, allt som är ovisst, ligger gömt oroar man sig för... Jag gör det i alla fall, det kanske inte alltid syns utåt men innombords så...
Men sen när man tar tag i sakerna, pratar med den där personen som man tror tycker en sak om en, tar den där konflikten eller ringer det där telefonsamtalet så märker man att det inte var något att oroa sig för och då har man lagt ner så mycket tid i onödan, låtit det ta så mycket onödig energi som man kunde ha lagt på något annat som fått en att må bättre.
Jag har låtit många underbara och lyckliga ögonblick bli förstörda för att jag har gått och oroat mig istället för att njuta av stunden och inte oroa mig för det som kanske kommer att hända. Det ångrar jag så otroligt mycket för man ser efter att det inte var något att oroa sig för och att man har låtit den stunden gått förlorad...
 Men hur kommer det sig att man oroar sig så mycket? 
Ligger det i vår natur? är det en försvarsmeckanism vi har inbyggda eller är det bara något som vi själva har åstakommit? Hur det än är så tror jag att det är viktigt att man låter bli att oroa sig för mycket, man kan gå miste om så mycket och det är det inte värt

Det står i Bibeln att vi ska förtrösta på Gud, med andra ord att vi ska lita på honom. Dvs att när jag ber Gud om hjälp i en situation, vad det än handlar om, så kan jag lite på att han hjälper mig.
Alltså behöver jag inte oroa mig för att Gud tar hand om det, då menar jag inte att man slipper ta tag i saker utan att han hjälper när man tar tag i saken som är jobbig. Så eftersom att man litar på att Gud hjälper så slipper man oroa sig, kan vara jätte svårt men det går om man värkligen vill :)

Ha en toppen dag och glöm inte bort att njuta av stunden och inte orora dig för mycket!!

Jossan
2007-05-18 @ 16:12:04
URL: http://josefinelarsson.blogg.se

Det här var bra det Jojjo! Jag känner igen mig i varje ord :) Man oroar sig för så mycket, men när det väl kommer till kritan och man tar itu med något eller man bara får lämna oron till Gud och friden kommer, då förstår man inte varför man någonsin egentligen brydde sig om att oroa sig.
Kommer du med till Göteborg föresten? Hoppas!
Kram!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jojjo i skogen

Livet på landet, inte fy skam det inte. Här kommer ni få en inblick i vardagen med allt vad det innebär. Gud är god och livet är bra härligt!

RSS 2.0