Kanelbullar

Receptet på kanelbullar kan man nog inte skriva ner för många gånger. Knepet till goda bullar tycker jag är att inte ha för mycket mjöl, använd smör istället för margarin och inte snåla med varken fyllning eller pärlsocker på toppen. Nästa gång ska jag testa att använda rumstempererat smör istället för smält då jag läst någonstans att har man smält smör behöver man tillsätta mer mjöl och då blir det torrare, vet ej om det stämmer.



Kanelbullar

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
2 tsk stött kardemumma
1 dl socker
800 g vetemjöl

Stöt kardemumman
Smält smöret och ha i mjölken, värm tills det blir fingervarmt
Smula ner jästen i en bunke och läs upp med vätskan
Ha ner socker och kardemumma
Han i 2/3 av vetemjölet till att börja med och börja knåda
Degen ska inte vara lös men kan vara lite klibbig, hällre det än för fast för då kommer bullarna bli torra. 
Låt jäsa i minst 40 min under bakduk
Dela degen i två delar
Kavla ut en rektangel av degen, skapligt tunn

Ha på ett lager smör

Ha sedan på rikligt med socker, kanel och vaniljsocker

Vik den dubbelt uppifrån och ner och skär remsor av den

Snurra ihop dem sedan. Jag tar tag i ändarna och snurrar dom i motsatt håll. Håll vänster ände stilla och snurra med höger hand remsan runt vänster ände och vik tillsist in höger ände under Bullen när du lägger den på plåten

Låt jäsa minst 30 min under bakduk
Pensla med uppvispat ägg och ha på pärlsocker
In i ugnen på 250 grader i ca 5 min, tills de fått fin färg
Låt smalna på galler





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jojjo i skogen

Livet på landet, inte fy skam det inte. Här kommer ni få en inblick i vardagen med allt vad det innebär. Gud är god och livet är bra härligt!

RSS 2.0